Selkokielinen sivu maahanmuuttajalle
Tervetuloa Saloon
Sinä asut Salossa. Ilmoittaudu salolaiseksi. Mene Digi-ja väestötietovirastoon. Osoite on Kirkkokatu 1 – 3 B, 3. krs., 24100 Salo.
Sosiaalityön palvelut
Saat apua esimerkiksi toimeentulon turvaamiseen sekä palveluihin ohjaamiseen. Osoite on Tehdaskatu 2, 24100 Salo (Salon kaupungintalo).
Opiskelu
Aikuinen voi opiskella suomea esimerkiksi kansalaisopistossa, aikuislukiossa tai aikuisopistossa. Tietoa saa myös Työ- ja elinkeinotoimistosta.
Työ
Mene TE-toimistoon. Ilmoittaudu asiakkaaksi tai työhakijaksi. Osoite on Torikatu 4, 24100 Salo.
Kela/ Kansaneläkelaitos
Kelasta voit hakea erilaisia tukia. Sinua autetaan hakemusten täyttämisessä. Osoite on Hämeentie 18, 24100 Salo.
Verotoimisto
Verotoimistosta saat verokortin. Verokortti tarvitaan, jos olet töissä. Verokortti tarvitaan myös jos olet työtön Kelan maksamaa tukea varten. Osoite on Hämeentie 9, 24100 Salo.
Poliisilaitos
Osoite: Kirkkokatu 1-3, 24100 Salo
Saat apua:
- Oleskelulupahakemuksen täyttämiseen
- EU kansalaisen vakinaisen oleskeluluvan rekisteröiminen
- Viisumin ja viisumin jatkoajan hakemiseen
- Passin ja henkilötodistuskortin hakemiseen.
Pankki
Pankissa voit avata pankkitilin. Esimerkiksi palkat ja Kelan myöntämät etuudet maksetaan pankkitileille. Kun menet pankkiin, ota mukaasi passi tai muu virallinen henkilöllisyystodistus.
Sairaus
Ota yhteyttä terveyskeskukseen ja varaa aika lääkärin vastaanotolle. Puhelinnumero on 02 7721.
Ensiapu
Saat apua kiireellisessä sairaustapauksessa. Ensiapu on sairaalassa. Osoite: Sairaalantie 9, 24130 Salo. Puhelinnumero on 02 314 4529
Kirjasto
Kirjasto on ilmainen palvelu. Voit lukea kirjoja ja lehtiä. Internetin käyttö on ilmaista. Kirjastosta saa kirjastokortin. Osoite: Vilhonkatu 2, 24100 Salo.