Salolaiskouluissa kasvaa lukevia lapsia
Puoli tuntia kaunokirjallisuuden lukemista joka päivä. Se on tutkimusten mukaan avain hyvään lukutaitoon. Se on myös tavoite tänä syksynä Salon kouluissa käyttöön otetussa SALOn lukumallissa.
“Salon perusopetuksessa nähdään, että jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus hyvään lukutaitoon, ja yhteisen lukumallin avulla taataan kaikille tasa-arvoiset mahdollisuudet kasvaa lukijaksi”, toteaa Salon opetusjohtaja Inkeri Lahti.
SALOn lukumalli on kehitetty tutkimusperustaisesti Lukevassa Salossa, jossa on jo vuosia tehty pitkäjänteistä ja suunnitelmallista lukutaitotyötä. SALOn lukumallin pedagogiikka ammentaa Daily Café -menetelmästä, joka Suomessa tunnetaan paremmin Ateljee-menetelmänä. Keskeistä lukumallissa ovat kielitietoinen ote kaikessa opetuksessa ja kaunokirjallisuuden keskeinen rooli oppilaiden arjessa.
Lukumallissa kehitetään lukevaa yhteisöä, jossa mukana ovat koulun henkilökunta, oppilaat sekä kodit. Kodin ja koulun yhteistyötä helpottaa Salosen lukudiplomin suorittaminen osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta.
Lukumallin tavoitteena on tehdä lukemisesta osa jokaisen salolaisen peruskoululaisen arkea niin koulussa kuin kotona. Tärkeänä osana lukumallia onkin yhteistyö perheiden kanssa. Perheitä kannustetaan lukemaan lapsen kanssa antamalla eri tavoin lukemaan innostavia lukuläksyjä. Heille annetaan myös tietoa lukemisen tärkeydestä ja keskustellaan siitä, miten lasta voi kotona innostaa lukemaan. Lisäksi perheitä kutsutaan koululle erilaisiin tapahtumiin, joissa lukeminen nostetaan esiin.
”Tutkimuksemme mukaan suurin osa vanhemmista pitää lastensa lukemista tärkeänä ja sitä yritetään perheissä edistää. Kotona motivointi voi olla kuitenkin hankalaa muiden asioiden muun muassa älylaitteiden viedessä lapsilta aikaa. Monet vanhemmat kaipaavat siksi lasten vapaa-ajan lukemiseen koulun ja opettajien tukea ja kannustusta, joskus jopa pakottamistakin”, kertoo Ollikkalan koulun rehtori ja Turun yliopiston väitöskirjatutkija Kati Huldèn.
SALOn lukumalli on suunniteltu opettajien arjen työkaluksi, jottei se jää vain strategiaksi esimiesten kansioihin vaan tulee tehokkaasti käyttöön joka koulussa ja luokassa sekä näkyy joka kodissa. Siinä seurataan lukemisen vuosikelloa, jonka avulla koulut sekä opettajat oppilaidensa kanssa voivat suunnitella lukutaitotyötään. Vuosikello myös auttaa opettajaa pitämään lukemisen osana jokaista kouluviikkoa ja -päivää sekä seuramaan sekä arvioimaan omaa työtään. Lukemisen määrän ja kodin ja koulun yhteistyön lisäksi lukumallissa keskitytään opetuksen laadun parantamiseen kehittämällä kielitietoista otetusta ja lisäämällä kaunokirjallisuuden hyödyntämistä kaikkien aineiden opetuksessa.
Tämän lukuvuoden alussa kaikki alakoulut ja niiden opettajat ottivat lukumallin käyttöönsä. Yläkouluissa lukumallia pilotoivat vapaaehtoiset opettajat, ja niissä se tulee kaikkien käyttöön ensi lukuvuoden alussa. Salon lukumallia ovat olleet kehittämässä salolaiset opettajat Lukeva Salo -koordinaattori ja äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Piia Ukura, erityisopettaja Sanna Kauppinen, luokanopettaja Laura Mäenpää, luokanopettaja Mervi Rahko sekä luokanopettaja Riikka Uusitalo. SALOn lukumalli on kaikkien käytössä Lukevan Salon kotisivuilla https://salo.fi/varhaiskasvatus-ja-koulutus/lukeva-salo/ .
Teksti ja kuvat: Piia Ukura