Lukuvuosi pakettiin; lukumajoja ja ullakkokäyntejä Teijon koulussa
Lukuvuosi on saatu jo melkein pakettiin ja siksipä teemme pienen katsauksen mitä kaikkea 1.–2. luokkalaisten lukuvuoteen on kuulunut. Aloitimme lukuvuoden Salasaari-teemalla, jossa opimme, että on kolme eri tapaa lukea kirjaa: luen kuvat, luen tekstin ja kerron omin sanoin (Ateljee-hengen mukaisesti, joka vahvasti kulkee mukana kaikessa mitä teemme). Luokassa oli salaperäinen salkku, jossa oli seikkailijan tarvitsemia tavaroita kuten suurennuslasi, kartta, taskulamppu ja muistiinpanovälineet. Tämä salkku toimi meillä teeman innoittajana lukemaan opettelussa ja motivoimisessa.
Teemaviikkojen jälkeen aloimme keräämään luettuja kirjoja pelialustalle. Tavoitteena oli lukea paljon kirjoja, ja jokaisesta luetusta kirjasta sai tarran pelilauta-alustaan. Oppilaat lukivat kirjoja myös lukuläksynä, ja jokaisen luetun kirjan jälkeen tehtiin kirjallisuustehtävä esimerkiksi piirtämällä kuva kirjan miljööstä tai tekemällä postikortti kirjan päähenkilölle. Kun tarroja oli kerätty maaliin saakka, tätä piti tietysti juhlia. Juhlimme tätä rakentamalla lukumajoja pienissä ryhmissä, ja valmiissa majoissa oppilaat lukivat joko toinen toisilleen tai itsekseen kirjoja taskulampun valossa. Tämä oli jännittävää ja samalla yksi mieleenpainuvimmista kokemuksista. ”Tätä lisää!” huusivat lapset. 😊
Halloweeniin liittyi myös jännittäviä kokemuksia, kun salatehtävästä paljastui reitti, joka johdatti meidät koulun ullakolle. Ullakolta löytyi tunnelmallinen paikka ledkynttilöineen ja hämähäkinseitteineen. Kynttilöiden keskeltä löytyi myös salaperäinen salkku, jossa oli kirja ja taskulamppu. Ope luki taskulampun valossa kaikille luokan suosikkisarjaksi muodostunutta Yökoulu-kirjasarjaa. Ullakolla oli hiirenhiljaista ja kaikki kuuntelivat satua korvat tarkkana.
Joulukalenterissa lapset saduttivat itse tarinaa satumetsästä, jonne ilmestyi lisää asukkaita salaisuuspussista. Jouluinen satumetsä sijaitsi luokassamme, ja lapset katselivat sitä mielellään ja pohtivat jo ennakkoon, kuka sinne mahtaa seuraavaksi muuttaa ja mitä sitten tapahtuu.
Kevätlukukaudella teimme paljon asioita sadut opetuksessa -teemalla, jolloin tuttuja lastensatuja liitettiin eri oppiaineisiin eri tekemisten kautta. Tutustuimme myös siiliin sekä tietotekstin että sadun kautta sekä teimme itse runoja, tekstejä ym. kyseisellä teemalla. Luettu on siis paljon!
Lukuvuosi on edennyt kirjojen parissa mukavasti ja lapsilla oli paljon mukavia, mieleenpainuvia muistoja. Lukutaito on mennyt kaikilla mukavasti eteenpäin. Suuren kiitoksen tästä ovat ansainneet vanhemmat, jotka ovat lähes päivittäin kuunnelleet näitä pieniä lukijoita sekä myös kaupungin kirjastoauto, joka vierailee koulumme pihassa joka toinen torstai 😊.
Tästä on hyvä siirtyä kohti kesälaitumia ja tulevia lukukokemuksia!
Laura Mäenpää, Teijon koulu