Hyppää sisältöön

Päivän satuhetki -haaste

 
Armfeltin koulun 1. luokassa on 40 oppilasta 3 opettajaa. Opettajien toive oli innostaa koteja tarinoiden maailmoihin ja haastaa näitä löytämään kiireisestä arjesta aikaa lukemiselle. Tällä kertaa tavoitteeksi ei otettu lasten teknisen lukutaidon kohentamista, vaikka se onkin tärkeä tavoite 1. luokalla. Nyt haluttiin, että kaikki lapset omasta lukutaidosta riippumatta saisivat unohtumattomia lukuelämyksiä ja keskusteluhetkiä turvallisen aikuisen kainalossa. Samalla kielitaito ja siis lukutaitokin paranisi. 

Haaste aloitettiin juuri uusien koronarajoitusten astuttua voimaan etävanhempainillalla Teamsissa. Poikkeuksellisista järjestelyistä huolimatta paikalle tuli ilahduttavan monta perhettä. Lopuille lähetettiin illan materiaali WIlma-viestillä. Vanhempainillassa keskustelimme lukemisen tärkeydestä ja siitä, mikä on kodin osuus lukutaidon opettamisessa. Kolussa lapsi saa välineet lukemiseen, mutta jokapäiväinen lukeminen kotona on tärkeää. Kotona luetaan tietysti lukuläksy, mutta myös muita tekstejä ja ennen kaikkea kaunokirjallisuutta tulisi lukea päivittäin. 

Vanhempainillassa esiteltiin myös Päivän satuhetki –haaste. Haasteessa tarkoitus on, että aikuinen ja lapsi lukevat kotona yhdessä joka päivä. Kun kirja on saatu kokonaan luettua, tuo lapsi siitä tiedon kouluun. Koulussa ”kirja” laitetaan lukuryhmän kirjahyllyyn. Kun luokka on saanut yhdessä kokoon 100 kirjaa, saavat oppilaat palkinnon. Oppilas valitsee kirjan selkämykselleen värin koodien mukaan. Vihreä selkämys kertoo muille: Lue tämä kirja! Punainen kertoo: Ei kannata vaivautua! Ja keltainen kertoo: Ihan hyvä! Wilma-viestiketjussa sekä opettajat että huoltajat jakavat vinkkejä hyvistä kirjoista ja tavoista keskustella kirjasta. Lisäksi oppilaat tekevät kummioppilaiden kanssa kuvitetut kirja-arvostelut suosikkikirjoistaan. 

Piia Ukura