Yhdessä lukemista ja lukupiirejä Toijan koulussa
Välillä on mukavaa, että koko luokka lukee samaa kirjaa. Kun tarina on jokaiselle tuttu, on siitä helpompi saada aikaan yhteistä keskustelua.
Toijan koulun kakkosluokassa on 12 oppilasta, joista jokainen luki Roald Dahlin kirjan Annok iplik. Valitsin yhteislukukirjaksi suhteellisen helppolukuisen ja mukaansatempaavan kirjan, jossa olisi kuitenkin pituutta, josta ammentaa sisältöä monenlaiseen tekemiseen. Kirja kuuluu Salon kirjaston ”luokkakirjoihin”, joten kirjaa löytyi helposti tarvittava määrä. Jaoin romaanin seitsemään osaan, jotka luettiin kotona lukuläksynä peräkkäisinä koulupäivinä. Tein kirjaan pienen tehtävävihkosen, josta tehtiin lukemisen jälkeen aina pieni tehtävä. Ohjeistin huoltajia lukemaan kirjaa vaikka vuorolukuna oppilaan kanssa, jos lukupätkä olisi oppilaalle liian pitkä. Oppilaiden mukaan he olivat kuitenkin selvinneet itse kirjan lukemisesta. Ainoa vaikeus monelle oli ollut lukemisen päättäminen sovitulle sivulle, koska kirja oli niin jännä.
Koulussa vaihdoimme ajatuksia luetusta, annoimme ohjeita kirjan henkilöille, kysyimme kysymyksiä kirjan henkilöiltä ja ennustimme, miten tarina jatkuu. Kuuma tuoli -harjoituksessa yksi oppilas valitsi kirjasta henkilön, jonka ”aivoilla ajatteli” ja vastasi muiden esittämiin kysymyksiin. Tämä harjoitus sekä ryhmissä keksityt pienet esitykset kirjasta olivat kakkosten suosikkeja.
Saman kirjan lukeminen oli oppilaista mukavaa. Itse hämmästyin sitä, miten hyvin oppilaat olivat päässeet sisälle kirjaan ja miten monenlaisia ajatuksia heille kirjaa lukiessa oli herännyt. Tämä oli oiva tapa johdattaa pienet oppilaat lukupiirityöhön, jossa samaa kirjaa lukisi vain 3-4 oppilasta.
Kolmannen luokan kirjallisuustunnilla olen Toijassa pitänyt lukupiiriä, jossa muutama oppilas lukee samaa kirjaa. Oppilaat ovat saaneet itse vaikuttaa luettaviin kirjoihin. Viimeksi luettuja kirjoja olivat Paula Norosen Supermarsu lentää Intiaan sekä David Williamsin kirjat Gansterimummi sekä Maailman rikkain poika. Kolmannen luokan lukupiirit kokoontuivat kuukauden ajan kerran viikossa, joten ryhmät jakoivat romaaninsa neljään osaan. Kirjaa luettiin pääasiassa kotona, jossa myös kirjattiin ylös lukemisen herättämiä ajatuksia.
Lukupiiritunnilla kukin ryhmä valitsi puheenjohtajan, joka jakoi puheenvuoroja ja piti huolen, että kaikki pääsivät ääneen. Kun lukupätkästä annetut tehtävät oli käyty läpi, sai ryhmä keskustella vapaasti muusta kirjaan liittyvästä. Kiertelin tunnin aikana ryhmissä seuraamassa keskustelua, joka oli yleensä hyvin monipuolista. Välillä teimme kirjoista myös esityksiä. Kun kirjat oli luettu, saivat ryhmät esitellä kirjat muulle luokalle haluamallaan tavalla. Tämä toimi loistavana kirjavinkkauksena oppilaalta toiselle.
Käsikirja lukupiireihin on opettajalle oiva opas lukupiirityöskentelyn ohjaamiseen. Siinä on myös paljon valmiita tehtäviä lukupiireihin.
Riikka Uusitalo