Hyppää sisältöön
Hyvinvointiblogissa Salon kaupungin asiantuntijat seuraavat ja kirjoittavat artikkeleita ajankohtaisista kaupungin asukkaiden hyvinvointiin liittyvistä aiheista laajalla spektrillä. Kynän varressa tai näppäimistön äärellä on pääasiassa ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön koordinaattori Satu-Maarit Hildén, mutta toisinaan myös muita vierailevia asiantuntijoita.

Kirjoittaja Satu-Maarit Hildén

Sähkötupakkaan liittyvät eettiset ongelmat, osa 3

Sähkötupakkaan liittyy useita eettisiä ongelmia, jotka liittyvät terveyteen, lapsityövoiman käyttöön, markkinointiin, ympäristövaikutuksiin ja yhteiskunnalliseen vastuuseen.

Tupakkayhtiöiden vastuu markkinoinnista, kansanterveydestä ja nuorten suojelemisesta

Sähkötupakan markkinointi on nykyään monimutkainen ja säännelty prosessi, sillä tuotteet herättävät vahvoja mielipiteitä ja huolta erityisesti nuorten käytön lisääntymisestä ja kansanterveydellisistä vaikutuksista. Sähkötupakka kehitettiin 20v sitten apukeinona tupakasta vieroitukseen. Sähkötupakkaa markkinoidaan usein vaihtoehtona perinteiselle tupakalle, ja siihen liittyy sekä markkinointiin että sääntelyyn liittyviä haasteita.  Sähkötupakkaa markkinoidaan usein vähemmän haitallisena vaihtoehtona tupakalle, mutta tuotteen pitkäaikaisia terveysvaikutuksia ei vielä tunneta tarpeeksi.  Tämä tekee markkinoinnista haastavaa, sillä yritykset eivät saa esittää terveysväitteitä ilman vahvaa tieteellistä näyttöä. Markkinointiviestinnän on oltava realistista ja perustua tutkimukseen, jotta kuluttajat saavat oikean käsityksen sähkötupakan vaikutuksista. Tämä koskee erityisesti niitä, jotka harkitsevat siirtymistä perinteisestä tupakasta sähkötupakkaan.

Sähkötupakkaa ei saa mainostaa EU-tupakkadirektiivin mukaan televisiossa, radiossa eikä internetissä. Tuotemarkkinoinnissa ei saa käyttää värikkäitä tai houkuttelevia pakkauksia. Julkisuudesta tunnetut hahmot tai mallit eivät saa mainostaa tuotteita alaikäisten houkuttelemiseksi. Monet tupakkayhtiöt ovat siirtyneet sosiaaliseen mediaan tavoittaakseen aikuiset. Tämä on kyseenalaistettu, koska myös nuoret käyttäjät käyttävät samoja kanavia. Esim. TikTokissa vaikuttajamarkkinointiin palkattujen tekijöiden videoita on kyseenalaistettu juuri tämän takia.

Nuorten kiinnostus sähkötupakkaan on suuri haaste. Erityisesti makuvaihtoehdot, kuten hedelmä- ja karkkiaromit, houkuttelevat nuoria. . Osa sähkötupakoista on tehty muistuttamaan lasten leluja, joka houkuttelee yhä nuorempia käyttämään sähkötupakkaa.  Tämä kaikki johtaa osittain markkinointiin kohdistuviin rajoituksiin. Monissa maissa makuaineita on alettu rajoittaa, jotta tuotteet eivät houkuttelisi alaikäisiä. Ongelmallinen asia on ei- EU-direktiivit täyttävien sähkötupakoiden helppo saatavuus. Internetistä voi tilata yli 800 erilaista makunestettä sisältävää sähkötupakkaa, nikotiinilla tai ilman. Tutkimuksissa on osoitettu, että tällaisissa sähkötupakoissa on usein muutakin kuin mitä on mainostettu, esim. kannabista, muuntohuumeita ja muita vaarallisia aineita. Tällaisen sähkötupakan ostoon ja myyntiin liittyy huumausainekauppaan verrattavaa toimintaa, johon liittyy ikäviä lieveilmiöitä kuten alaikäisten välistä väkivaltaa, kiristystä ja velanperintää.

Sähkötupakka on monelle käyttäjälle uusi ja osittain tuntematon tuote, siksi kuluttajavalistuksen merkitys on tärkeää. Oikean tiedon antaminen tuotteista, niiden mahdollisista haitoista ja oikeasta käytöstä on keskeinen osa vastuullista markkinointia, kansanterveydestä huolehtimista ja nuorten suojelemista.