Hyppää sisältöön
Hyvinvointiblogissa Salon kaupungin asiantuntijat seuraavat ja kirjoittavat artikkeleita ajankohtaisista kaupungin asukkaiden hyvinvointiin liittyvistä aiheista laajalla spektrillä. Kynän varressa tai näppäimistön äärellä on pääasiassa ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön koordinaattori Satu-Maarit Hildén, mutta toisinaan myös muita vierailevia asiantuntijoita.

Kirjoittaja Satu-Maarit Hildén

MIELI ry: Turvallinen ilmapiiri kouluryhmässä tukee oppilaiden mielenterveyttä

Koulussa psykologinen turvallisuus on yksi tärkeimmistä tekijöistä oppilaiden mielen hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta. Kun ryhmän ilmapiiri on turvallinen, jokainen voi tuntea kuuluvansa joukkoon ja olevansa arvostettu sellaisena kuin on. Tämä ehkäisee kiusaamista, yksinäisyyttä ja epäkunnioittavaa käytöstä, ja vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta. Se toimii kuin liima, joka sitoo oppilaan kouluyhteisöön.

Turvallinen ilmapiiri antaa tilaa erilaisuuden hyväksymiselle. Kun ryhmän jäsenet tuntevat toisensa, huomio ei kohdistu eroavaisuuksiin, vaan jokainen saa olla oma itsensä. Oppilaat uskaltavat kokeilla uutta, tehdä virheitä ja jakaa mielipiteitään ilman pelkoa arvostelusta. Avun pyytäminen koetaan luonnolliseksi, mikä lisää luottamusta ja sujuvoittaa yhteistyötä.

Turvallisuus vaikuttaa myös oppimiseen. Myönteiset tunteet, kuten innostus, luottamus ja rentous, tukevat motivaatiota ja keskittymistä. Kun energiaa ei kulu jännittämiseen tai pelkoon ulkopuolisuudesta, oppilas voi keskittyä itse oppimiseen. Yhteinen työskentely sujuu paremmin, kun jokainen uskaltaa osallistua ja luottaa siihen, ettei joudu naurunalaiseksi.

Ryhmäytyminen alkaa jo ensimmäisistä kohtaamisista. Alusta lähtien olisi huomioitavaa rakentaa lämminhenkinen ilmapiiri, jossa tervehtiminen, hymy ja kunnioittava puhe ovat arkipäivää. Yhdessä laaditut säännöt, ohjatut keskustelut ja kevyet tutustumisharjoitukset auttavat oppilaita tutustumaan toisiinsa ja luomaan yhteisen vastuun turvallisuudesta. Leikit, liikunta- ja musiikkituokiot sekä pienet jutusteluhetket luovat rentoutta ja yhteisiä ilon hetkiä.

(Lähde: Klikkaa tästä Mieli ry:n sivulle)

Turvallisen tilan periaatteet apuna turvallisen ilmapiirin luomisessa

Turvallisen tilan periaatteet tarjoavat konkreettiset raamit sille, miten kohdataan ja toimitaan yhdessä niin, että jokainen tuntee olonsa arvostetuksi ja kuulluksi. Niiden avulla voidaan luoda yhteinen käsitys odotetusta käytöksestä: toisten kunnioittaminen, aktiivinen kuuntelu, syrjimättömyys ja jokaisen oikeus omaan kokemukseen tukevat ilmapiiriä, jossa kiusaamiselle ei jää tilaa. On tärkeää myös selventää kiusaamisen käsitettä kaikille, sillä aina ei ole selvää, missä kulkee raja leikin ja kiusaamisen välillä.

Periaatteet rohkaisevat myös avoimeen keskusteluun. Kun ryhmässä on selkeä viesti siitä, että jokaisen mielipide on arvokas, oppilaiden kynnys osallistua, kysyä ja pyytää apua madaltuu. Ne ohjaavat myös ristiriitojen ratkaisemiseen rakentavasti, ylläpitäen luottamusta ja estäen negatiivisten kokemusten kasaantumista.

Käytännössä periaatteet voidaan ottaa osaksi koulun arkea keskustelemalla yhdessä ja sopimalla niistä luokkakohtaisesti lukuvuoden alussa, palaamalla niihin säännöllisesti ja arvioimalla yhdessä niiden toteutumista. Kun oppilaat osallistuvat periaatteiden muotoiluun, sitoutuminen niihin vahvistuu.

Turvallisen tilan periaatteet eivät ole pelkkä ihanne, vaan konkreettinen työkalu, joka tukee psykologisen turvallisuuden rakentumista ja tekee kouluryhmästä aidosti turvallisen paikan oppia ja kasvaa. Turvallisen tilan periaatteet toimivat hyvin sovellettaviksi myös työyhteisöissä.

Esimerkki turvallisen tilan periaatteista, klikkaa tästä (7,95 Mt)