Lukulinna-projekti
Päätimme tänä vuonna tehdä Salosen lukudiplomin, samalla kooten luokan omaa lukulinnaa Legopalikoista. Idean lukulinnaan sain instagramtililtä @niinaopena.
Lainasin luokkaani paljon erilaisia kirjoja, sillä luokassani on hyvin eritasoisia lukijoita. Toiset ovat lukeneet paljon, kun taas toiset eivät ole löytäneet yhtään kiinnostavaa luettavaa, eivätkä he näin ole aiemmin innostuneet lukemisesta. Luokassani on myös oppilaita, joilla on vielä haasteita suomen kielen ymmärtämisessä.
Luokkani oppilaat pyrkivät jokainen lukemaan vuoden aikana 10 kirjaa. Olen antanut oppilaille A4-kokoisen vihon, johon he saavat kirjata tehtäviä jokaisesta lukemastaan kirjasta. Tehtävät olen tulostanut Salosen lukudiplomi –sivuilta netistä. Olen myös tulostanut heille Salosen kirjanmerkkilappuja, joihin he pystyvät kirjoittamaan ja merkitsemään aina luetusta kirjasta sivumäärät, joita he ovat lukeneet. Lukea voi kotona tai koulussa aina kun ehtii.
Aina kun kirja tulee luettua, oppilas valitsee yhden tehtävän tehtävälapusta ja hän kirjoittaa/piirtää tehtävän omaan vihkoonsa. Oppilas voi myös kiinnittää kirjanmerkkilappunsa vihon sivulle, jossa tehtävä on. Kirjanmerkkilappu toimii myös luettujen sivujen laskurina. Oppilas merkitsee lappuun luetut sivut, jotka voi vanhempi kotona tai opettaja koulussa kuitata luetuksi. Tämän jälkeen hän tulee opettajan luokse näyttämään lappua. Aina kun oppilas on lukenut 15 sivua, saa oppilas laittaa yhden legopalan luokkamme yhteiseen lukulinnaan. Sivumäärän sovimme yhdessä oppilaiden kanssa. Eli jokainen oppilas tekee itselleen vihkoa, jossa näkyy luetut kirjat ja niihin tehdyt tehtävät. Ja siinä sivussa kokoamme luokan yhteistä lukulinnaa legopalikoista. Saahan nähdä, millainen linnastamme tulee.’
Luokassani on kaksi lukusohvaa, vilttejä, joiden alle voi kääriytyä lukemaan tai tehdä vilteistä majoja, joissa voi taskulampun valossa lukea kirjoja. Koulumme kirjastossa on säkkituoleja, joihin on myös hauska uppoutua lukemaan kirjaa. Olemme myös sopineet oppilaiden kanssa, että joskus luemme päät alaspäin kirjoja tai joskus oppilaat saavat valita paikan, jossa luemme. Tällä viikolla olemme menossa lukemaan satuja pikkukummeillemme. Lupasin oppilaille myös näistä kirjoista legopalikoita linnaamme ja näitä kirjoja saa myös käyttää lukudiplomin keräämiseen.
Yritän kuunnella lukemista niin paljon kuin ehdin. Pyrin myös löytämään aikaa oppilaille lukemiselle. Ajatuksena on siis tehdä lukemisesta helppoa, rauhallista ja hauskaa, ettei kenellekään tulisi lukemisesta ahdistusta tai kokisi lukemista liian työlääksi. Pienin askelin uusia rutiineja kohden.
Tiina Kirjavainen
Ollikkalan koulu 4A