Hyppää sisältöön

Soutamalla ja höyryllä saareen

Vuohensaareen valmistui laivalaituri vuonna 1934. S/S Angelniemi ja S/S Saaristo -höyrylaivat liikennöi Vuohensaareen ennen sotia. Päätoimisesti S/S Angelniemi liikennöi Salo-Strömma -linjalla; lähti illasta Strömmaan ja saapui aamulla takaisin Saloon. Päivisin alus liikennöi Salon ja Vuohensaaren välillä. Monet kuitenkin saapuivat saareen omilla veneillään, useimmiten soutamalla. Sota-aikana väliä liikennöi Vartsala-yhtiön hinaaja.

Sodan jälkeen liikenne aloitettiin Pekka Laineen toimesta ’’Mäntysaari’’ ja myöhemmin ’’Vuohensaari’’ nimisillä laivoilla. Laineen lopettaessa Karl Vilenius hankki Ahvenanmaalta ’’Tiira’’-nimisen aluksen, jolla hän aloitti liikennöinnin Vuohensaareen.

Viikonloppuisin Vuoheensaareen pääsi myös Maija-veneellä. Karl kuitenkin kuoli 1952 ja seuraavana kesänä saaren liikenteestä vastasi Vuorenlehto ja Kaarto, jotka hankkivat käyttöön armeijan veneen. Vene ei kuitenkaan täyttänyt katsastuksen vaatimuksia ja kausi jäi heille ainoaksi.

Tästä eteenpäin liikennöinnistä vastasi Aarre Wilen ’’Eeva’’- ja ’’Maija’’-veneillä. ’’Eeva’’-vene oli suurempi – ja suositumpi veneistä. Vene oli osittain katettu ja siihen mahtui 40 matkustajaa, kun Maijaan taas vain 20. Matka-aika oli noin puoli tuntia ja saareen ajettiin kahdeksan vuoroa päivässä edestakaisin, sadepäivinä harvemmin. Kuljetus maksoi 60-70 markkaa.

S/S Saaristo. Kuva: Salon kaupungin valokuva-arkisto

S/S Saaristo. Kuva: Salon kaupungin valokuva-arkisto