Hyppää sisältöön

Uratarinat

Pasi Björk, rehtori
Perusopetus

 

Pasi Björk

Mukava tutustua Pasi – kerro hieman itsestäsi.
– Olen Pasi Björk, 40-vuotias yhtenäiskoulun rehtori. Kolmen lapsen isä ja aviomies Marttilasta, Salon naapurikunnasta. Rehtorin tehtävät olen aloittanut joulukuussa 2019, sitä ennen toiminut erityisluokanopettajana Salossa ja Turussa sekä lennonvarmentajana Ilmavoimien koelentokeskuksessa. Rehtorin töiden lisäksi toimin sivutoimisesti antidopingtyössä Suomen urheilun eettisessä keskuksessa.

Vapaa-aika menee perheen kanssa touhuillessa monin eri tavoin sekä bänditoiminnassa. Matkailu on sydäntä lähellä.

Mikä on koulutustaustasi?
– Olen kasvatustieteiden maisteri, valmistunut Turun Yliopistosta.

Kuinka päädyit Salon kaupungille töihin?
– Sain Salon kaupungilta erityisluokanopettajan viran vuonna 2013 yläkoulun erityisluokanopettajana. Olin tuolla hetkellä Turun palkkalistoilla määräaikaisessa virassa ja ostimme samaan aikaan vaimoni kanssa asunnon Marttilasta. Vakituinen virka, työpaikan etäisyys uudesta kodista sekä tietous Turkua paremmista resursseista sivistystoimen alalla saivat hakemaan Salossa auki olevaa virkaa.

Millainen on tavanomainen työpäiväsi?
– Parasta työssäni on, että työni on aidosti täysin erilainen joka päivä. Joitakin rutiineja minulla on työaamuun, kuten laskujen hyväksyminen sekä ESS7:lla tehtävät henkilöstön hallinnointia koskevat tehtävät, joita kertyy päivittäin n. 60 henkilön työyksikössä. Muutoin päiväni täyttyy ennakkoon sovituista kokouksista, palavereista, kouluyhteisön kohtaamisista, sähköposteihin ja Wilma-viesteihin vastaamisista yms. Vähintään puolet tehtävistä syntyy kuitenkin akuuteista asioista, mitä mielikuvitus voi opetusalasta keksiä ja hiukan ylikin.

Mitä osaamista työssäsi tarvitaan?
– Henkilöstöjohtaminen on tärkein osa-alue. Hyvinvoiva henkilöstö on kaiken toiminnan A ja O. Hyvinvoiva henkilöstö johtaa hyvinvoivaan kouluyhteisöön, johon sisältyy koulun henkilökunnan lisäksi oppilaat ja huoltajat.

Taloushallinto sekä pedagoginen johtaminen kuuluvat toki tarvittaviin osaamisalueisiin, mutta pedagogisen johtamisen osalta vastuuta voi jakaa laajemmille hartioille. Minun tehtäväni on lähinnä mahdollistaa osaavan henkilöstön upeat innovaatiot oppilaiden hyväksi.

Mikä työssäsi on parasta?
– Ihan parasta on oppilaat. Opettaminen sekä lasten ja nuorten kohtaaminen on kuitenkin se syy, miksi opettajaksi aikoinaan opiskelin. Parasta aurinkoenergiaa on kulkea alkuopetuskäytävän (esikoulu – 2.luokat) läpi ja kohdata iloisten oppilaiden iloiset tervehdykset. Yhtä lailla onnellisuutta tuottaa kätellä kevätjuhlassa se ysiluokkainen, jonka koulupolku ei aina ole välttämättä ollut helppo ja yksinkertainen.

Oppilaat ovat selkeä ykkönen. Silti minun on täysin vilpittömästi ja rehellisesti todettava, että minulla on työyhteisö, josta voin täydestä sydämestäni olla ylpeä. Innovatiivinen, energinen ja erityisesti iloinen työyhteisö on parasta mitä voin itselleni toivoa.

Minulla on myös loistava esihenkilö, joka on helposti lähestyttävä ja jolla on käsittämätön taito tuntea ”kenttä”. Uskoisin, että luottamus toimii molempiin suuntiin, mikä on valtava voimavara.

Mikä työssäsi on haastavinta?
– Työn moninaisuus on samalla myös haastavuus. Toisinaan työpäiviin tarvittaisiin kaksi rehtoria, jotta kaikki tehtävät saataisiin laadukkaasti hoidettua, mutta toisinaan arki rullaillee itsestään. Lukuvuoden sisällä vaihtuvuus on suurta eri kuukausien vaatimien tehtävien kesken.

Terveiseni Salosta työnantajana
– Salossa on Varsinais-Suomen mittakaavassa hyvät resurssit perusopetuksessa. Ryhmäkoot, jakotuntien sekä ohjaajien määrä on paljon parempi kuin monessa muussa varsinaissuomalaisessa kunnassa.

Salon tapa palkita työntekijä henkilökohtaisella lisällä kuuden kuukauden palvelussuhteen jälkeen ei ole myöskään kovin yleinen käytäntö kuntatyönantajilla.