Horninkadun katuremontti
Horninkatu on Salon ydinkeskustassa, Kauppatorin laidalla, kulkeva katu. Katu alkaa etelästä Raatihuoneenkadulta ja kulkee torin laitaa pitkin Helsingintielle Salonjoen ylittävän sillan kupeeseen ja edelleen Inkerinkadun mutkaan Kulttuuritalo Kivan viereen.
Horninkadulle ollaan toteuttamassa laajaa saneerausta vuosien 2025 ja 2026 aikana. Tällä sivulla kerrotaan remontin edistymisestä ja asian valmistelijat vastaavat katuremontista syntyneisiin kysymyksiin. Mikäli mielessäsi on asia, mitä tässä ei vielä käsitellä, sivun alaosassa on mahdollisuus jättää aiheeseen uusia kysymyksiä.
Mitä tapahtuu juuri nyt?
- Horninkadun saneerauksen kilpailutus on käynnissä 31.3.2025 klo 12 saakka.
- Urakoitsija valitaan teknisessä lautakunnassa 9.4.2025
Miksi Horninkatu saneerataan?
Suunnitelman tavoitteena on parantaa torin ja Horninkadun yhteistä toiminnallisuutta sekä mahdollistaa / ottaa huomioon uusi kevyen liikenteen silta (Helenansilta). Lisäksi tavoitteena on rauhoittaa Horninkadun autoliikennettä ja parantaa alueen kevyen liikenteen mahdollisuuksia. Suunnitelmiin sisältyy myös alueen valaistuksen ja vesihuollon saneeraus.
Mikä on remontin aikataulu?
Alustavan työmaasuunnitelman mukaan Horninkadun saneeraus jaetaan neljään osaan:
- Inkerinkatu – Helsingintie, toukokuu–kesäkuu 2025
- Helsingintie – R-kioskin suojatie, kesäkuu–elokuu 2025
- R-kioskin suojatie – Torikatu, syys–lokakuu 2025
- Torikatu – Raatihuoneenkatu, huhtikuu–kesäkuu 2026
Mitä tapahtuu ajoradalle?
Suunnitelmissa Horninkadun ajorataa kavennetaan ja ajoradan leveys on torin viereisellä osuudella jatkossa 6 metriä. Katu kapenee noin kolme metriä. Helsingintien ja Inkerinkadun välisellä osuudella Horninkadun suunniteltu leveys vaihtelee. Katu kapenee paalulle 400 tultaessa noin 5 metriin ja on kapeimmillaan viimeisen taksipaikan kohdalla (4,5 m). Mitoissa on huomioitu, että takseille varatut pysäköintipaikat olisivat käytössä.
Mitä tapahtuu taksipaikoille?
Taksipaikat säilyvät lähes ennallaan ja taksipaikkoja on 18 kpl.
Voiko Horninkadulla jatkossa pyöräillä?
Suunnitelman avulla parannetaan myös pyöräilyn olosuhteita rakentamalla koko suunnitteluosuudelle yhdistetty pyöräily- ja jalankulkuväylä sekä lisäämällä pyöräpysäköintiä. Horninkadulla on nykyisin pyörätie vain Raatihuoneenkadun ja Torikadun välisellä osuudella, joten jatkossa pyörällä pääsee kevyenliikenteen väylää koko matkalla.
Miksi Horninkadulla halutaan mahdollistaa pyöräily koko matkalla?
Horninkatu on osoitettu osana pyöräilyn pääreittiä ja laatukäytävää kaupungin voimassa olevissa suunnitelmissa. Pyöräilyn pääreitin tavoitteena on yhdistää Tehdaskadun, Horninkadun, Inkereentien ja Helenankadun reitit toisiinsa ja niiden kautta laajemmin Halikon, Tupurin, Ollikkalan ja Viitannummen asuinalueet keskustaan. Suunnittelualueella on lähdössä suunnitteluun myös Helenankadun ja Inkerinkadun yhdistävä kevyen liikenteen silta, johon suunniteltu reitti yhdistyy.
Millaisia istutuksia kadun varrelle tulee?
Istutusten osalta Raatihuoneenkadun ja Helsingintien väliselle osuudelle on suunnitteilla yhtenäinen 2,25 metriä leveä katupuukaista. Nykyiset puut korvataan uusilla istutuksilla. Lisäksi on suunniteltu, että Horninkadulla voisi olla siirrettäviä istutuslaatikoita mm. kesäkukkia varten.
Katupuukaistan pintamateriaali tehdään hulevesiä läpäisevällä kiveyksellä, kuitenkin niin että kulku pysäköintiruuduista yrityksiin onnistuu. Myös torin puolelle on suunniteltu uusia puuistutuksia.
Katoavatko pysäköintipaikat?
Eivät. Raatihuoneenkadun ja Helsingintien välillä on nykyisin 78 tavallista pysäköintipaikkaa ja 5 liikuntaesteisten pysäköintipaikkaa. Katusuunnitelmamuutoksessa pysäköintipaikat vähenevät hieman ja jatkossa pysäköintipaikkoja on 75 + 5.
Miten kuntalaisia ja yrittäjiä on prosessissa kuultu?
Horninkadun katusuunnitelmamuutos asetettiin nähtäville kaksi kertaa. Lisäksi yritysvaikutusten arviointia varten oli avoinna erillinen kysely. Katusuunnitelmaluonnos pidettiin nähtävillä 21.10.–4.11.2024 välisen ajan ja lisäksi suunnitelmaa esiteltiin yleisötilaisuudessa 30.10.2024. Saatujen muistutusten ja yleisötilaisuuden kommenttien perusteella katusuunnitelmamuutosta päivitettiin.
Päivitetty katusuunnitelmamuutos asetetiin uudelleen nähtäville 9.12.–31.12.2024 väliseksi ajaksi. Suunnitelmat olivat nähtävillä Halikon virastotalolla sekä kaupungin verkkosivuilla. Suunnittelualueen naapurikiinteistöjä ja kauppatorin yrittäjiä tiedotettiin asiasta kirjeitse ja lisäksi tieto nähtävillä olosta julkaistiin Salon Seudun Sanomissa.
Mahtuuko Helsingintien ja Horninkadun risteysalueella ryhmittymään kaksi autoa rinnakkain?
Kyllä. Risteysalueiden osalta suunnitelmaa on muutettu kuulemisissa tulleen palautteen perusteella.
Miten saan tiedon rakennusaikaisista vesikatkoista?
Vesikatkoista pyritään ilmoittamaan 3 päivää ennen katkoa ja lisäksi ne pyritään ajoittamaan niin, että siitä on mahdollisimman vähän haittaa asukkaille ja liiketoiminnalle. Katkoista tiedotetaan suoraan kiinteistöille sekä kaupungin viestintäkanavissa.
Miten rakennusaikaisia haittoja liiketoiminnalle vähennetään?
Rakentaminen on pilkottu pienempiin osiin, jotta haitat olisivat mahdollisimman lyhytaikaisia. Aikataulu löytyy aiemmasta kysymyksestä.
Lisäksi kaupunki viestii urakan vaiheista aktiivisesti sekä kiinnittää huomiota työmaa-alueen kyltityksiin ja kulkuopasteisiin.
Mahtuuko Horninkadulle varrelle enää ravintolan terassia?
Nykyiset terassit sopivat edelleen Horninkadulle.
Teknisen lautakunnan pöytäkirjat ja liitteet
- Horninkadun katusuunnitelman muutoksen käsittely teknisessä lautakunnassa 22.1.2025 (linkki Dynasty-tietopalveluun)
- Havainnekuvat, Horninkadun katusuunnitelmamuutos (9,75 Mt)
- Asemapiirrustus, Horninkadun katusuunnitelmamuutos (1,88 Mt)
- Yritysvaikutusten arviointi, Horninkadun saneeraus (126,74 Kt)
Lähetä oma kysymyksesi
Älä kirjoita kenttään henkilö- tai yhteystietoja. Mikäli haluat henkilökohtaisen vastauksen esittämääsi kysymykseen, lähetäthän sähköpostia osoitteeseen tekninen@salo.fi.