Hyppää sisältöön

Rakennusjärjestyksen uusimisen OAS

Rakennusjärjestyksen uusimisen osallistumis- ja arviointisuunnitelma

Yleistä tietoa rakennusjärjestyksestä

Rakentamislain (RakL) mukaan jokaisessa kunnassa on oltava rakennusjärjestys. Rakennusjärjestyksen määräykset voivat olla erilaisia kunnan eri alueilla (RakL 17.1 §).

Rakennusjärjestys on rakentamislakia sekä maankäyttö- ja rakennusasetusta ja kunnan kaavoja täydentävä asiakirja. Rakennusjärjestys täydentää muita säädöksiä ja osoittaa kunnan tavoitteet ja vaatimukset rakentamiselle. Rakennusjärjestyksessä voidaan antaa paikallisista oloista johtuvat suunnitelmallisen ja sopivan rakentamisen, kulttuuri- ja luonnonarvojen huomioon ottamisen sekä hyvän elinympäristön toteutumisen ja säilyttämisen kannalta tarpeelliset määräykset. Rakennusjärjestyksen määräykset eivät saa olla kiinteistönomistajalle tai muulle oikeuden haltijalle kohtuuttomia (RakL 17.2 §).

Rakennusjärjestyksen määräykset voivat koskea rakennuspaikkaa ja muita alueita, rakennuksen kokoa ja sen sijoittamista, rakennuksen sopeuttamista ympäristöön, rakentamistapaa, istutuksia, aitoja ja muita rakennusta pienempiä rakennuskohteita, rakennetun ympäristön hoitoa, vesihuollon järjestämistä, sekä muita niihin rinnastettavia paikallisia rakentamista koskevia seikkoja (RakL 17.3 §).

Rakennusjärjestyksessä voidaan myös osoittaa suunnittelutarvealueeksi alue, jolla sen sijainnin vuoksi on odotettavissa suunnittelua edellyttävää yhdyskuntakehitystä tai jolla erityisten ympäristöarvojen tai ympäristöhaittojen vuoksi on tarpeen suunnitella maankäyttöä. Rakennusjärjestyksen määräys alueen osoittamisesta suunnittelutarvealueeksi on voimassa enintään 10 vuotta kerrallaan (MRL 16.3 §).

Rakennusjärjestyksessä olevaa määräystä ei saa soveltaa, jos yleis- tai asemakaavassa taikka Suomen rakentamismääräyskokoelmassa julkaistussa määräyksessä määrätään asiasta toisin (RakL 17.4 §).

Rakennusjärjestyksen uusimisen tarve ja tavoitteet

Salon kaupungin nykyinen rakennusjärjestys on hyväksytty vuonna 2021. Rakennusjärjestyksen uusiminen on tarpeen, koska 1.1.2025 voimaan tuleva uusi rakentamislaki edellyttää rakennusjärjestyksen uusimista (RakL 28 §). Rakentamislain voimaan tullessa sovelletaan nykyistä rakennusjärjestystä enintään kahden vuoden ajan, jolloin rakennusjärjestys tulee olla uusittuna vastaamaan rakentamislain vaatimuksia. Esimerkiksi maankäyttö- ja rakennuslain toimenpideilmoitus ja -lupa poistuvat lainsäädännöstä kokonaan. Rakennuslupa korvataan rakentamisluvalla, joka jakautuu teknisesti kahteen eri lupaan, sijoittamislupaan ja toteuttamislupaan.

Rakennusjärjestyksestä kehitetään entistä toimivampi ja ajantasainen työväline rakentamisen ohjaukseen. Tavoitteena on selkeyttää lupamenettelyjä pyrkien samalla mahdollisuuksien mukaan joustaviin käytäntöihin.

Koska rakennusjärjestyksen määräys alueen osoittamisesta suunnittelutarvealueeksi on voimassa enintään 10 vuotta kerrallaan, myös suunnittelutarvealueet on tarkoitus tarkistaa rakennusjärjestyksen uudistamisen yhteydessä.

Osalliset

Rakennusjärjestyksen laatimisessa osallisia ovat ne, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin rakennusjärjestys saattaa huomattavasti vaikuttaa, sekä viranomaiset ja yhteisöt, joiden toimialaa suunnittelussa käsitellään. Osallisille ja kunnan jäsenille varataan mahdollisuus osallistua rakennusjärjestyksen valmisteluun, arvioida rakennusjärjestyksen vaikutusta sekä lausua kirjallisesti tai suullisesti mielipiteensä asiasta.

Rakennusjärjestyksen uusimisessa keskeisiä osallisia ovat:

Kunnan asukkaat, vapaa-ajan asukkaat ja kiinteistöjen omistajat
Kunnassa toimivat yritykset, yhdistykset, seurat ja yhteisöt
Kunnan toimielimet ja viranhaltijat
Naapurikunnat
Varsinais-Suomen liitto
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen pelastuslaitos
Varsinais-Suomen alueellinen vastuumuseo
Alueella toimivat tietoliikenne-, energia-, ja vesihuoltoyhteisöt
Kuntaliitto
Kiinteistöliitto
Väylävirasto
Varha

Työn vaiheet ja osallistuminen

Tiedottaminen

Rakennusjärjestyksen uusimistyön käynnistymisestä, osallistumis- ja arviointisuunnitelman saatavilla olosta, mahdollisista yleisötilaisuuksista sekä rakennusjärjestyksen luonnoksen ja ehdotuksen nähtäville asettamisesta ilmoitetaan julkisilla kuulutuksilla. Ilmoitukset julkaistaan kaupungin virallisissa ilmoituslehdissä, kaupungin ilmoitustaululla Salon kaupungin internet-sivuilla (www.salo.fi). OAS on nähtävillä koko suunnitteluprosessin ajan.

Käynnistysvaihe

Kaupunki ilmoittaa rakennusjärjestyksen uusimistyön vireilletulosta ja asettaa tämän osallistumis- ja arviointisuunnitelman (OAS) nähtäville koko uusimistyön ajaksi. OAS:aa voidaan tarpeen mukaan tarkistaa ja päivittää suunnitteluprosessin aikana. Osallisilla on mahdollisuus esittää kirjallisesti tai suullisesti mielipiteensä osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.

Luonnosvaihe

Kaupunki laatii luonnoksen uudesta rakennusjärjestyksestä. Luonnoksesta neuvotellaan keskeisten viranomaisten ja yhteisöjen kanssa. Luonnos asetetaan alustavasti nähtäville ja siitä voi esittää mielipiteensä. Tarvittaessa luonnosvaiheessa pyydetään myös eri tahojen lausuntoja.

Ehdotusvaihe

Luonnoksesta saadun palautteen pohjalta laaditaan ehdotus uudeksi rakennusjärjestykseksi. Ehdotus rakennusjärjestykseksi asetetaan julkisesti nähtäville RakL 19 §:n mukaisesti 30 päivän ajaksi. Osallisilla on mahdollisuus jättää kirjallinen muistutuksensa kuntaan nähtävillä olon aikana yhteystiedoissa mainittuun osoitteeseen. Rakennusjärjestysehdotuksesta pyydetään lausunnot keskeisiltä viranomaisilta ja yhteisöiltä.

Hyväksyminen

Jos oleellisia muutoksia ehdotukseen ei tule, saatetaan rakennusjärjestys hyväksymiskäsittelyyn. Uuden rakennusjärjestyksen hyväksyy kaupunginvaltuusto kaupunginhallituksen esityksestä. Rakennusjärjestys tulee voimaan, kun hyväksymispäätös on saanut lainvoiman. Voimaantulosta on tiedotettava noudattaen, mitä kuntalain 108 §:ssä säädetään (RakL 23 §). Rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevassa päätöksessä voidaan määrätä päätös täytäntöön pantavaksi ennen kuin se on saanut lainvoiman (RakL 24 §).

Valitusaika on 30 päivää päätöksen tiedoksisaannista (Kuntalaki 138 §). Mahdolliset valitukset hyväksymispäätöksestä osoitetaan hallinto-oikeuteen.

Aikataulu

Tavoitteellinen aikataulu vaiheittain:

Aikataulua on päivitetty 14.11.2024.

  • syksy 2024 Valmistelun käynnistäminen
  • syksy 2024 Lähtötietojen kokoaminen
  • talvi 2025 Alustavan luonnoksen valmistuminen
  • talvi 2025 Luonnos lautakuntakäsittelyyn
  • talvi 2025 Luonnos nähtäville
  • talvi/kevät 2025 Lausuntojen ja mielipiteiden käsittely
  • kevät 2025 Ehdotuksen valmistelu
  • kevät 2025 Ehdotuksen lautakuntakäsittely
  • kesä 2025 Ehdotuksen hallituskäsittely
  • kesä 2025 Ehdotus nähtävillä
  • kesä/syksy 2025 Lausuntojen ja muistutusten käsittely
  • syksy 2025 Lautakunnan esitys hallitukselle ja valtuustolle
  • syksy 2025 Valtuuston hyväksyntä
  • syksy 2025 Valitusaika
  • Voimaantulo